Vakantie als inspiratie voor jouw loopbaan

De vakantie is – als het goed is – een periode van rust. Van heerlijk uitslapen, van ’s ochtends eerst de krant lezen en alle tijd nemen om te ontbijten. Maar het kan ook een noodzakelijke rustpauze voor je zijn, omdat je leven juist door jouw werk behoorlijk uit balans is geraakt. Denk je dat je na de zomervakantie weer helemaal opgeladen bent en er weer vol tegenaan kunt? Of is het juist verstandig om je leven na de vakantie toch wat te veranderen?

Uit onderzoek van de Vacaturekrant blijkt dat een deel van werk(zoek)end Nederland deze periode aangrijpt om na te denken over de huidige baan of zich serieus oriënteert op een nieuwe droombaan. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 1 op 3 mensen die niet of latent op zoek zijn naar een nieuwe baan, in de zomermaanden wel nadenkt over de huidige en toekomstige carrière.  En daar blijft het niet alleen bij… De zomermaanden weerhoudt mensen er niet van om gewoon te door te gaan met solliciteren. Zelfs vanaf het vakantieadres! Wat werkzoekend Nederland deze zomer bezighoudt, laat onderstaande infographic mooi zien.

arbeidsmarkt 2016

Hoe zit het dan met jouw balans tussen werk en privé, is dit niet hoe je het graag zou willen? Gebruik deze vakantieperiode dan eens om je te bezinnen op je loopbaan. Zet je koptelefoon op, draai je favoriete muziek en stel je liggend in je luie stoel aan het zwembad de volgende vragen:

–       Ga ik nog steeds met plezier naar mijn werk?
–       Vind ik nog voldoende uitdaging om mijn werk leuk te houden?
–       Heb ik nog voldoende toekomstperspectief in mijn loopbaan?
–       Sluit mijn huidige functie nog voldoende aan bij mijn talenten, mijn ambities en kwaliteiten?

Neem je hier rustig alle tijd voor, het is immers vakantie…. en geef jezelf eerlijke antwoorden. Onze tip: bespreek je situatie, wat je bezighoudt op je werk en jouw antwoorden op bovenstaande vragen ook met je partner en kinderen. Want zij merken het ook als jij niet lekker in je vel zit.

Slaat de twijfel nu bij je toe? Ga lekker verder met genieten van je vakantie en tank vooral nieuwe energie. Wanneer je straks weer gaat werken, neem dan gerust contact met ons op.

Dit blogartikel maakt deel uit van een serie artikelen over talentontwikkeling die ik namens ZUID recruiters heb geschreven. Het artikel vindt u terug op www.zuidrecruiters.nl.

