Body Projections

Projectiefotografie is een kunstzinnige vorm van fotografie. Met dia’s en een projector belicht je jouw onderwerp wat verrassende beelden oplevert. Dit artwork vergt wel enige voorbereiding. Na enige ‘trial and error’ en met engelengeduld van mijn model ben ik dik tevreden met de resultaten. 

Met dia’s en een oude projector die voor deze opdracht nog een keer goed van pas kwam, heb ik een eenvoudige opstelling gemaakt om mijn model te verlichten. Omdat de ruimte waarin mijn model staat vrijwel donker is, werk ik vanaf een statief om alle bewegingsonscherpte te voorkomen.

Projections-setup
– Schets gemaakt met app Paper 53 –

Engelengeduld gevraagd

Mijn model Petra heeft het deze middag niet gemakkelijk met mij….  Gelukkig heeft zij veel geduld wat deze opdracht een stuk eenvoudiger maakt. Ondanks een hogere ISO-waarde en een vrij groot diafragma blijft de sluitertijd aan de lange kant. De uitdaging voor haar is om soms in een ietwat ongemakkelijke houding, elke beweging te vermijden. Vooraf heb ik al enkele opnames van mezelf gemaakt zodat ik haar goede instructies hierbij kan geven.

Trial and error

Bepaalt bij portretfotografie de belichting, de pose van het model en de uitstraling voor een belangrijk deel de foto. Met diaprojectie komt er nu nog een element bij wat het geduld van een model extra op de proef stelt. Het is een kwestie van verschillende poses aannemen, verschuiven van camera en projector, experimenteren met verschillende soorten dia’s totdat je de ideale combinatie hebt gevonden. Met de foto’s van Lee Kirby als inspiratie ben ik hier aardig in geslaagd.

projections2

projections1

Geef een reactie

