Review Panasonic TZ70

Met de TZ70 brengt Panasonic een nieuwe compactcamera op de markt waarmee het merk zich met name richt op de vakantiereiziger. Het is een camera die in je broekzak past en die verrassende specificaties onder de kap heeft. Hiermee lijkt de TZ70 een goede keus voor mensen die liever licht op reis gaan en niet met allerlei apparatuur willen sjouwen. In deze review laat ik zien wat deze camera je te bieden heeft en of het inderdaad een ideale reismetgezel is.

IMG_3468 TZ staat voor Travel Zoom

De zogenaamde ‘Travel Zoom” is een van de meest populaire marktsegmenten van compactcamera’s. Dit dankzij de combinatie van een groot zoombereik, geavanceerde specificaties en het compacte formaat. Panasonic heeft dit marktsegment in 2006 gecreëerd met de introductie van de TZ1. De TZ70 is het meest recente model in deze populaire serie die Panasonic sindsdien op de markt heeft gebracht. Nog ‘slechts’ 12,1 megapixels Ten opzichte van het vorige model, de TZ60, is er eigenlijk niet zo gek veel veranderd.

Het meest in oog springt de sensor met nog ‘slechts’ 12,1 megapixels. Slechts, want het vorige model was namelijk nog voorzien van een sensor met 18,1 megapixels. Dit is echter een bewuste keuze die Panasonic heeft gemaakt. Door het aantal pixels te verminderen levert de camera namelijk een betere beeldkwaliteit met name bij hogere ISO-waarden.

Het ISO-bereik op TZ70 loopt van 80-6400. Kies je voor ISO 200 en lager is het detailniveau zeer hoog, als de foto zelf tenminste maar goed scherp is. Naarmate de lichtgevoeligheid stijgt, neemt de beeldkwaliteit van mijn foto’s gelijkmatig af. Zo worden de details wat grover en lopen in elkaar over. Dit begint vanaf ISO 800 zichtbaar te worden. Wat voor de meeste camera’s geldt, geldt dus zeker voor compactcamera’s met een kleine sensor: houd je ISO-waarde als het even kan zo laag mogelijk.

P1010079 P1010082 Vooral bij compactcamera’s geldt: houd je ISO zo laag mogelijk. Bij hogere lichtgevoeligheid krijg je geleidelijk meer last van detailverlies. Vergelijk hiervoor de beide foto’s gemaakt op ISO 400 en 3200.

Groot zoombereik, RAW en meer

De camera beschikt over een Leica-lens met 30x optische zoom variërend van 24-720 mm. De camera reageert zeer snel en lijkt in dat opzicht dan ook helemaal niet op een simpele compactcamera. Door het grote zoombereik en beeldstabilisatie kun je zowel weidse landschappen mooi in beeld brengen als een verafgelegen kerktoren zonder bewegingsonscherpte dichtbij halen. Is de groothoekstand niet groot genoeg voor je, dan kun je met deze camera ook panorama foto’s maken.

Ook in RAW fotograferen is met de TZ70 mogelijk, wat vrij uniek is in deze categorie. Handig, want hierdoor heb je achteraf bij het bewerken van je foto’s meer speelruimte. Je moet alleen nog heel even geduld hebben, want op het moment dat ik dit artikel schrijf, bieden fotobewerkingsprogramma’s zoals Lightroom of Photoshop nog geen ondersteuning voor de RAW opnames die je met deze camera maakt.

Nog bijzonder aan deze camera is de ingebouwde electronische zoeker (evf) met een resolutie van 1.166.000 dots. Liefst vijf keer (!) zoveel als zijn voorganger wat zorgt voor een scherp en gedetailleerd beeld. Geen noodzakelijke optie maar wel erg handig als je fotografeert bij fel zonlicht. De oogsensor bepaalt vervolgens automatisch of je het beeld in de evf of op het scherm te zien krijgt.

P1010060 Met het grote zoombereik én beeldstabilisatie haal je veraf gelegen objecten zonder bewegingsonscherpte dichterbij. P1010051 De electronische zoeker is aan de kleine kant maar geeft wel een erg scherp beeld. Deze optie is vooral handig wanneer je bij fel zonlicht fotografeert.

Jij bepaalt hoe je de camera gebruikt

De TZ70 biedt je verschillende voorkeursinstellingen waarmee je zelf bepaalt hoe je de camera gebruikt. De M-stand is er voor wie net als mij graag zelf controle houdt tijdens het fotograferen. Een functionaliteit die je niet snel ziet op een compactcamera. In deze stand bepaal je zelf handmatig de combinatie van diafragma, sluitertijd en de ISO-waarde. Tip: stel via het menu de functie van instelring op het objectief zo in dat je hiermee de ISO-waarde kunt veranderen. Op die manier heb je deze drie functies onder handbereik.

Kies je liever voor gemak gebruik dan de volledig automatische P-stand, ga voor de sluitertijd- of diafragmavoorkeuze of maak een selectie uit de uitgebreide scènemode. Deze laatste stand is handig om snel de juiste instellingen paraat te hebben voor bijvoorbeeld een zonsondergang of om bij hoge contrastverschillen, een serie foto’s achter elkaar te maken die de camera vervolgens automatisch samenvoegt tot één beeld (HDR-opname).

P1010044 Bij ISO 200 en lager is het detailniveau van de TZ70 hoog, mits je foto’s zelf scherp zijn.

Creatief filmen in HD

Een filmfunctie ontbreekt uiteraard niet. Maak van deze functie eens gebruik voor een boeiend vakantieverslag waarbij je foto’s met video combineert. Je kunt met de TZ70 full hd-video’s met 60 fps te maken. Dit zorgt voor vloeiendere beelden en dat merk je met name als je de camera meetrekt met bewegende objecten. Deze opnames worden opgeslagen in het AVCHD of MP4-formaat. Ook het maken van een timelapse opname in hd-kwaliteit of in slow motion modus filmen is mogelijk. Dit zijn leuke creatieve toevoegingen die je video-opnames net wat extra’s kunnen geven.

Handige functies voor op reis

Als je je reisschema en reislocatie(s) op de camera instelt en vervolgens foto’s maakt, registreert de camera op welke dag van je reis en op welke locatie je foto is gemaakt. Voor een exacte locatiebepaling zou GPS een uitkomst zijn geweest. Maar vreemd genoeg ontbreekt deze functie nu in dit model. Een beetje omslachtig maar met de Panasonic Image App biedt Panasonic hiervoor een alternatief. Deze app kun je downloaden in de App Store of in Google Play Store. Wanneer je je camera nu verbindt met je smartphone registreert de camera jouw locatie via de GPS functie van je smartphone.

Een verbinding maken gaat met een WiFi-connectie of via Near Field Communication (NFC). Met de eerste optie lukt het me eenvoudig om mijn iPhone met de camera te verbinden. Apple biedt op dit moment echter nog geen ondersteuning voor NFC. Deze connectie op de TZ70 heb ik hierdoor helaas niet kunnen testen. Heb je een van de nieuwere Android devices dan heb je geluk. Een NFC-verbinding maak je door de camera even tegen je smartphone, aan te houden. Als de verbinding eenmaal tot stand gebracht is, wordt automatisch overgeschakeld naar WiFi Direct, een energiezuinige manier om data over te dragen.

“Wat heb ik aan deze functies?”, hoor ik je nu denken. Dankzij WiFi en NFC worden de mogelijkheden met deze camera een stuk uitgebreider. Zo stuur je een foto onderweg naar je smartphone of tablet, waar je de foto bewerkt, bijsnijdt en direct deelt met je vrienden of familie op Facebook, Twitter of Instagram. Tenslotte kun je op deze manier ook nog eens de camera op afstand bedienen. Leuk, want zo sta je zelf ook nog eens op de foto…

P1010087

Macro-liefhebbers komen ook aan hun trekken met deze camera. Ondanks beeldstabilisatie is een statief echter geen overbodige luxe (foto gemaakt zonder statief).

Kortom….

De Panasonic TZ70 heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Met een adviesprijs van Euro 379,- is de TZ70 wel duurder dan andere camera’s in dit segment, maar hiervoor krijg je een allround camera die prettig te bedienen is! Onderscheidend zijn de mogelijkheid om in RAW te fotograferen, de ingebouwde elektronische zoeker en het enorme zoombereik. Verwacht echter geen topkwaliteit, want een superzoom is meer gemaakt voor praktisch nut en dit gaat ten koste van het glaswerk. Ga je straks op vakantie en ben je nog op zoek naar een complete camera die je makkelijk meeneemt? Overweeg dan zeker deze Panasonic TZ70.

Deze review heb ik geschreven voor het fotomagazine Zoom.nl en kun je hier terugvinden.

4 gedachtes over “Review Panasonic TZ70

1. Goed nieuws: in adobe raw converter 8.8 is de Panasonic TZ70 opgenomen; de plug in alleen voor lightroom vanaf 4.xx

2. Goed stuk over de Panasonic Lumix DMC-TZ70; Mijn vraag: is de Raw RW2 van de TZ70 anders dan die van de “eerdere” Panasonic Raw RW2 indeling , en is daar dan geen plug in voor? ( ik werk met lightroom 3,)

1. Hallo Mark, leuk om te horen dat je het een goed artikel vond. Helaas heb ik geen ervaring met andere camera’s van Panasonic. Ik denk echter dit nu een andere RAW indeling is want op het moment van schrijven kon ik de RAW opnames uit deze camera nog niet in Lightroom inlezen.