Social Media voor fotografen

Internet en social media vormen voor fotografen een onuitputtelijke bron van informatie en inspiratie. Hoe vind je als (beginnend) fotograaf de informatie die voor jou interessant is? En op welke manieren kun je jouw foto’s en de artikelen die jij leuk vindt, delen met vrienden en volgers? Dit is het laatste deel over een serie social media voor fotografen.

In deel 1 van deze serie heb je kunnen lezen hoe je met Twitter je eigen digitale fotomagazine maakt. Jezelf met een eigen Facebookpagina op de kaart zetten? Hoe je dit doet, heb je vorige deel uit deze serie kunnen lezen. Als afsluiting van deze serie ontvang je nog 5 handige tips om je foto’s optimaal aan een groot publiek op social media te presenteren. 

Zorg voor de juiste afmetingen

Als je jouw foto’s op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Instagram wilt plaatsen, is het goed om te weten dat elk socialmediakanaal aparte afmetingen hiervoor hanteert. Voordat je een foto uploadt kun je hier dus al rekening mee houden en op je computer zelf de ideale uitsnede bepalen. Zo houd je voor een omslagfoto op Facebook het beste 851 x 315 px aan. Wil je daarentegen dezelfde foto als Twitter header plaatsen dan is de afmeting van deze foto 1500 x 500 px. In een handige infographic zie je de afmetingen van alle populaire socialmediakanalen op een rijtje. Print hem uit, plaats een pin op je Pinterest-account of Flip de afbeelding naar jouw Flipboard magazine (hoe je dit doet, lees je in deel 1 van deze serie). Zo heb je altijd de juiste afmetingen snel bij de hand.

Houd de regie in eigen handen. Bepaal daarom vooraf zelf op je computer de ideale uitsnede van je foto’s.
Houd de regie in eigen handen. Bepaal daarom vooraf zelf op je computer de ideale uitsnede van je foto’s.

Een groot bereik? Kies het beste tijdstip

Natuurlijk wil je het liefst dat zoveel mogelijk mensen jouw foto’s ook kunnen zien, kunnen liken of delen. Het is dan handig als je weet wat de beste tijdstippen zijn om content op je socialmediakanalen te plaatsen. Een feit is dat Facebook in het weekend minder wordt bekeken dan op werkdagen in de vroege ochtend. Veel mensen checken Facebook namelijk ’s morgens vroeg snel vóór of op weg naar hun werk of school via hun mobiele telefoon! Wanneer je dit weet dan houdt je hier natuurlijk rekening mee. Maar dit is voor ieder socialmediakanaal ook weer verschillend… Meer handige feiten en de beste tijdstippen om content te plaatsen op social media.

Voor een maximaal bereik, kies je natuurlijk het beste tijdstip om je foto’s te posten.
Voor een maximaal bereik, kies je natuurlijk het beste tijdstip om je foto’s te posten.

Gebruik een bitly!

Nog nooit van een bitly (www.bitly.com) gehoord? Een bitly is simpel uitgelegd een zogenaamde ‘URL-verkorter’ die vooral bij Twitter berichten goed van pas komt . Als je een bericht op Twitter plaatst ben je beperkt tot maximaal 140 tekens. En dat is niet veel. Soms wil je in je bericht echter ook een link opnemen die verwijst naar bijvoorbeeld je blog, je eigen website of naar een nieuwe foto die je zojuist op ZOOM.nl hebt geplaatst. In de meeste gevallen wordt je dan geconfronteerd met een lange URL. Dat betekent dat je dus minder tekens over hebt voor je Twitter bericht zelf.

Een bitly biedt dan een uitkomst. Een bitly zorgt er namelijk voor dat deze URL flink wordt ingekort. Een ander voordeel van een bitly is je dat het aantal kliks op een link in je bericht kunt bijhouden. Handig, want zo krijg je een indruk hoeveel keer je bericht is gelezen en weet je hoe vaak jouw foto op ZOOM.nl via dit berichtje is bekeken.

Gebruik #’s in je berichten

Met een hashtag kun je bijvoorbeeld het onderwerp of thema van je foto’s aangeven. De # kun je niet alleen gebruiken in je berichten op Twitter maar ook op Facebook! Met een hashtag komen dan ook jouw berichten in de zoekresultaten boven water. Het is wel handig om vooraf even te controleren of een hashtag ook echt gebruikt wordt door anderen. Dat doe je in door in het zoekvenster een hashtag naar keuze in te vullen.

Twitter en hashtags zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook in Facebook kun je van hashtags gebruik maken!
Twitter en hashtags zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook in Facebook kun je van hashtags gebruik maken!

Kies ook voor Google+

Nog niet op Google+? Dan is dit het moment om er mee te beginnen. De grote massa in Nederland en België heeft Google+ nog niet ontdekt. Maar het is het proberen wel waard. Als je namelijk een artikel op Google+ plaatst, indexeert Google dit bericht. Dit is bij Twitter- en Facebook-berichten niet het geval. Jouw bericht verschijnt dan snel in de zoekresultaten van Google. Ook bij mensen die eigenlijk niet actief zijn op Google+ en je niet volgen. Dus aan de slag. Want hoe meer content je publiceert en er gedeeld en ‘ge+1d’ wordt, hoe meer mensen je foto’s en berichten met Google zullen vinden!

Dit artikel is geschreven voor fotomagazine ZOOM.nl en kun je hier bekijken.

Advertenties