Met Facebook jezelf op de kaart zetten

Internet en social media vormen voor fotografen een onuitputtelijke bron van informatie en inspiratie. Hoe vind je als (beginnend) fotograaf de informatie die voor jou interessant is? En op welke manieren kun je jouw foto’s en de artikelen die jij leuk vindt, delen met vrienden en volgers? In een driedelige serie ‘Social Media voor fotografen’ leer je hoe je meer uit je Twitter- en Facebook-account haalt. In deel 2: Met Facebook jezelf op de kaart zetten.

8,9 miljoen Nederlanders actief op Facebook

Dat betekent dat zo’n 60% van alle Nederlanders dus een Facebook-account heeft! Dit sociale netwerk is dan ook een uitstekende plek om jouw foto’s bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. In dit artikel laat ik je zien hoe je snel je eigen Facebook-pagina in de lucht krijgt en hoe je jezelf als (hobby) fotograaf met Facebook op de kaart zet.

Voordelen van een Facebook-pagina

Ik hoor je al meteen denken: “ik zit toch al op Facebook, waarom zou ik dan nog een Facebook-pagina maken?” Dat is ook niet noodzakelijk maar een pagina biedt je wel wat voordelen. Ten eerste houd je op die manier je berichten een beetje van elkaar gescheiden en toont je pagina alleen artikelen die iets met jouw fotografie te maken hebben. Dat is vooral belangrijk als je je serieus als fotograaf wilt profileren. Daarnaast kunnen fans je nu direct volgen en hoeven zij niet te wachten totdat jij hen hebt geaccepteerd. Met een pagina kun je ook berichten op een later tijdstip inplannen. En tenslotte laat een pagina je zien hoeveel mensen jouw bericht hebben gezien of hebben doorgeklikt op een linkje in dit bericht.

Een Facebook-pagina heeft voordelen. Analyseer je artikelen met verschillende statistieken en plan jouw updates vooraf in.
Een Facebook-pagina heeft voordelen. Analyseer je artikelen met verschillende statistieken en plan jouw updates vooraf in.

Waar begin je?

Voordat je van start gaat is het goed om te weten dat je voor een Facebook-pagina altijd een persoonlijk account nodig hebt. Zonder een persoonlijk account is het niet mogelijk om een Facebook-pagina maken. Een pagina maak je eenvoudig in 3 stappen:

– kies in het menu voor <Pagina maken>
– kies voor de optie <artiest, band, of bekende persoon>
– kies voor fotograaf en gebruik een duidelijke naam voor je pagina.

Een Facebook-pagina starten is eenvoudig. In 3 stappen heb je een eigen pagina in de lucht.
Een Facebook-pagina starten is eenvoudig. In 3 stappen heb je een eigen pagina in de lucht.

Stop!

Voordat je nu al je 500+ vrienden gaat uitnodigen om je pagina te ‘liken’, zorg je eerst dat je pagina ook is gevuld. Natuurlijk zorg je voor een goede profielfoto, een omslagfoto voor je tijdlijn en een heldere en pakkende omschrijving waar je pagina over gaat. Maar plaats ook al een paar statusupdates en maak alvast enkele fotoalbums die je vult met enkele mooie foto’s.. Deze albums deel je bijvoorbeeld in op onderwerp, genre of opdracht. Zo houd je een duidelijke structuur op de pagina en zorg je ervoor dat mensen ook echt een reden hebben om je te gaan volgen.

5 tips om Facebook optimaal te gebruiken

  • Kies het juiste tijdstip voor een bericht
.

Kijk goed naar de tijdstippen waarop je jouw berichten plaatst. Het is niet handig om nieuw te foto’s te plaatsen om 02.00 ’s nachts als je weet dat je volgers het meest actief zijn in de vroege avond. In het laatste deel van deze serie laat ik je zien wat de beste tijdtippen zijn om je berichten op social media te publiceren.

  • Deel ook eens foto’s of artikelen van anderen.

Het klinkt misschien gek maar deel ook eens berichten van pagina’s die jezelf leuk vindt en die relevant zijn voor jouw pagina. Jouw pagina wordt hierdoor interessanter om te volgen en het aantal ‘likes’ zal stijgen. Hierdoor komen jouw berichten ook vaker op de tijdlijn van je volgers.

  • Door ook artikelen en foto’s van andere pagina’s te delen wordt je eigen pagina veel interessanter.
    Door ook artikelen en foto’s van andere pagina’s te delen wordt je eigen pagina veel interessanter.
  • Roep op tot (inter)actie
.

Een hippe marketingterm hiervoor is: call-to-action. Spoor mensen dus aan om te ‘liken’, reageren of te delen. Maar doe dit met mate en zorg dat je niet irritant wordt! En bedenk ook meteen iets originelers als “like als je dit mooi vindt”….

  • Gebruik de statistieken van Facebook.

Bekijk regelmatig de statistieken van je Facebook-pagina. Wat zijn voor jouw volgers interessante artikelen om te lezen of om te delen. Welke updates leveren reacties of ‘likes’ op? Analyseer dus wat werkt en wat juist niet. En pas je updates hierop aan.

  • Hou je pagina up-to-date.

Zorg voor actuele content op je pagina. Plaats of deel regelmatig nieuwe foto’s of artikelen. Op die manier blijf je voor je volgers interessant. Als je een nieuwe opdracht hebt, plaats dan een update zodat iedereen weet dat je druk aan het fotograferen bent. Of plaats eens een foto van ‘behind the scene’.

Laat je volgers zien waar je mee bezig bent of deel eens een foto van ‘behind the scene’.
Laat je volgers zien waar je mee bezig bent of deel eens een foto van ‘behind the scene’.

Extra promotie voor je pagina

Natuurlijk wil je graag dat zoveel mogelijk mensen jouw foto’s zien en hierop reageren. Je kunt hiervoor jouw vrienden een uitnodiging sturen om je pagina te gaan volgen. Maar daarna dan? Een optie is om te adverteren op Facebook. Zo breng je je pagina extra onder de aandacht bij een breed publiek. Alleen vraagt Facebook je hiervoor wel een vergoeding.

Reageer en zorg voor nieuwe volgers

Maar waarom moeilijk doen? Reageer hieronder op dit artikel en deel jouw Facebook-pagina met andere Zoomers. Zo bereik je een doelgroep die geïnteresseerd is in fotografie en dat is natuurlijk het publiek dat je graag aan je pagina wilt binden. Ik doe alvast een aftrap: https://www.facebook.com/studiomaandag Zullen we wedden dat je binnenkort ook een aantal nieuwe fans erbij hebt?

Dit artikel is geschreven voor de website van fotomagazine ZOOM.nl en kun je hier bekijken.

Advertenties