Portret: de breakdancer

Even voorstellen: Jop Vermeesch, 24 jaar. Een echte Heerlenaar. Hij is er geboren en getogen. Hier liggen zijn roots. Een prachtig voorbeeld van iemand die zijn passie volgt en zijn droom zag uitkomen. Job is professioneel breakdancer en reist de wereld over om zijn danskunsten te vertonen. Samen met de overige leden van de fotoclub ga ik deze avond proberen zijn snelle ‘moves’ vast te leggen. We hebben hiervoor afgesproken in Hoensbroek, in de fotostudio van Roy Wanders.

Swing-Inn gaf mij een doel
Voordat we beginnen met fotograferen, vertelt Job eerst wat over zichzelf en natuurlijk over breakdance zijn grote passie waar hij zijn vak van heeft gemaakt. Job: “Net als veel andere jongens in mijn leeftijd wist ik heel lang niet wat ik later wilde gaan doen. Ik had geen echt doel in mijn leven. Dat veranderde toen ik de deuren opende van Swing-Inn, een bekend danscentrum in Heerlen waar ik voor het eerst in aanraking kwam met breakdance. Op dat moment  vielen voor mij  de puzzelstukjes op hun plek. Dat is nu zo’n 9 jaar geleden.”

New York ademt HipHop
Voor wie het niet weet, breakdance is begin jaren ’80 ontstaan in de zwarte achterstandswijken in New York. Jop legt het ons uit: “Bekende DJ’s zoals Grandmaster Flash en the Rock Steady Crew gebruikten in die tijd voor het eerst draaitafels en een mixer om de break van een muzieknummer eindeloos door te draaien. In die periode ontstond ook breakdance, waarmee op deze nieuwe muziekstijl werd gedanst. Het vormt samen met rap, graffiti en dj-en de vier elementen van HipHop en heeft veel verschillende soorten bewegingen zoals Top Rock (staand dansen), Footwork (vanuit een gehurkte positie) Powermoves en Freezes. Ik ben vorig jaar naar New York gegaan om met mijn eigen ogen te zien waar mijn levenstijl vandaan komt. In de wijken Brooklyn en Harlem ademt men nu nog steeds hiphop. Dat zie je aan hoe men zich er kleedt en praat. Zelfs opas en omas lopen er rond met een Yankee-pet en een hoodie. En er wordt natuurlijk nog volop gedanst, dat spreekt voor zich.

Talent hebben, is de basis
Maar een goede breakdancer wordt je niet vanzelf. Jop: “Dat kost héél veel trainingsuren en je moet discipline hebben, maar je moet ook leren om zuinig om te gaan met je lichaam. Dat betekent tussendoor voldoende rust nemen, en letten op je voeding. En ja natuurlijk, je moet er ook vooral het talent voor hebben. Dat ik talent had, ontdekte ik zelf al snel. Het duurde dan ook niet lang of ik schreef me in voor wedstrijden. In deze zogenaamde battles strijd ik tegen andere jongens. We tonen elkaar onze beste moves om te bewijzen wie de beste is. Zo trok ik op 18-jarige leeftijd al met vrienden naar Parijs om daar in een afgelegen zaaltje mee te doen aan een battle. We hebben daar de hoofdprijs gepakt. Na de prijsuitreiking moesten we ons direct via een achterdeur uit de voeten maken en naar onze auto rennen. De lokale Franse jongens hadden er namelijk de pest in dat wij de battle hadden gewonnen en kwamen ons achterna om de gewonnen geldprijs in te pikken !” 

Passie delen met anderen
Dat zijn mooie verhalen! Zijn leven is nu iets rustiger. Nou ja wat heet rustiger Maar tegenwoordig wordt hij  regelmatig gevraagd om ergens op te treden. Zo is hij al twee keer in Japan geweest en is hij daar opgenomen in de Seven Stars, een lokale crew. Ook is hij al eens in Vietnam, Indonesië, Marokko en Italië geweest voor zijn break. En op zijn lijstje staan binnenkort Singapore, Hong Kong en met een beetje geluk Australië. Daarnaast geeft hij workshops om zijn passie te delen met anderen. Als hij zijn verhaal vertelt, straalt hij helemaal. Ik ben overtuigd, hij heeft inderdaad een doel in zijn leven gevonden. 

Na zijn boeiend verhaal is het mijn beurt. Ik haal mijn camera uit mijn tas, kies een laag standpunt en leg me voor hem op de grond. Freezes, Footwork, alle stijlen komen voorbij. Jop geeft alles en doet zijn moves. Ik doe mijn uiterste best om hem met mijn camera te volgen…

Jop Vermeesch. Een breakdancer pur sang!

Een van deze foto’s heb ik ook gebruikt voor Project 52. Een uitdagend project waarbij ik een jaar lang, iedere week een foto maak aan de hand van verschillende thema’s. Benieuwd? Kijk dan hier.

Geef een reactie

