Mijn eerste opdracht. Slik, dit is serieus…

Je fotografeert al een tijdje. Voornamelijk vrij werk voor jezelf en soms een ‘klusje’ erbij als vriendendienst. Regelmatig ontvang je reacties van familieleden, (online) vrienden en collega’s die je vertellen dat je mooie foto’s maakt en je vragen of je daar niet meer mee zou willen doen. Je voelt je natuurlijk gevleid maar staat er verder niet zo bij stil. En dan opeens komt uit een onverwachte hoek de vraag om een bedrijfsreportage te maken. Je eerste echte opdracht. Slik, dit is serieus ….

Twijfel maar een geweldige uitdaging
Hoe het is gelopen is een lang en bijzonder verhaal, dat bespaar ik je verder. Het komt er in het kort op neer dat de directie van Open Line Consultancy, een groter ICT-bedrijf in Zuid-Limburg, mijn foto’s onder ogen heeft gekregen die ik op een avond van hun nieuwe bedrijfspand heb gemaakt. Ik had hun hiermee aangenaam verrast. In verband met een verhuizing naar een nieuw pand was er nu dringend behoefte aan nieuwe foto’s. Foto’s die het bedrijf, haar activiteiten en trotse medewerkers mooi in beeld zouden brengen. Deze foto’s zouden straks worden gebruikt in alle nieuwe communicatie-uitingen. Mijn eerste gedachte was: ”Is dit niet te hoog gegrepen voor mij?”, ik had hier tenslotte nog geen echte ervaring mee. Maar van de andere kant lag hier een geweldige uitdaging en was er vertrouwen dat ik deze opdracht aan zou kunnen.

Hoe pak je dit nu aan?
Mijn eerste serieuze klus dus. Spannend. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk. Ik kon het bedrijf en de directie al. Kort voor deze opdracht had ik hier immers gesolliciteerd en had me voor de sollicitatiegesprekken al helemaal verdiept in de organisatie. Dus deze stap kon ik nu overslaan. Een briefing, een duidelijke opdrachtomschrijving, was daarom mijn eerste belangrijke stap. Wat waren de wensen van de opdrachtgever, naar welke beelden was hij op zoek, wat moesten deze beelden uitstralen en voor welke communicatiemiddelen waren ze bestemd? Maar ook wilde ik weten wat de tijdsplanning was en er moest iets worden afgesproken over een ‘vergoeding’. Het was me ook al snel duidelijk dat deze opdracht niet in één dag gemaakt kon worden. Met de ontvangen informatie heb ik daarom een draaiboekje gemaakt. Dit is een handig hulpmiddel. Het geeft je een houvast en zorgt dat je je helemaal op je opdracht kunt blijven concentreren. Hiervoor ben ik vooraf ook al eens door het bedrijfspand gelopen. Zo kreeg ik een indruk van het nieuwe pand, de indeling, ‘de leuke hoekjes’, de mensen die er werken en het aanwezige licht. Handige informatie om later niet voor verrassingen te komen staan.

Laatste check en dan begint het avontuur
Daarna was het belangrijk om afstemming te zoeken met de opdrachtgever. Is het draaiboek uitvoerbaar, wanneer zijn bepaalde medewerkers aanwezig en wat vindt hij van je eigen ideeën en suggesties? Tenslotte is het dan wachten op de dag dat je aan de slag kunt gaan. Natuurlijk controleer je je fototas. Je zorgt dat je batterijen en accu’s zijn opgeladen en neemt reserve exemplaren mee. Denk aan voldoende geheugenkaartjes, een statief, reportageflitser, bepaal welke objectieven je nodig zult hebben en zorg dat deze schoon zijn. Het klinkt allemaal vanzelfsprekend maar controleer dit toch vooraf. Het zou immers een fiasco zijn als je tijdens het fotograferen pas merkt dat je geen volle reserve accu bij je hebt. Heb je je helemaal voorbereid, ben je uitgerust, heb je een gezonde spanning en ben je op tijd bij je opdrachtgever? Dan begint het avontuur! Het begin is altijd lastig, je eerste foto’s zullen zeker niet de beste zijn, ga dus niet aan jezelf twijfelen. Laat je spanning los en geniet van de opdracht. Dit straal je uit en zie je terug in je foto’s.

Het is natuurlijk onmogelijk om de gehele reportage hier te laten zien. Ik heb daarom een aantal willekeurig gekozen foto’s geselecteerd die een goede indruk geven van deze opdracht. Nieuwsgierig geworden? Meer foto’s vindt je later dit jaar terug op o.a. de website www.openline.nl

Jo, Jean en Nick, bedankt voor deze geweldige ervaring, de samenwerking en het vertrouwen dat jullie mij hebben gegeven!

6 gedachtes over “Mijn eerste opdracht. Slik, dit is serieus…

Geef een reactie

