In de stijl van Corbijn

Corbijn in Monschau
Andere, bekende of minder bekende fotografen zijn altijd al een inspiratiebron geweest. In deze blog neem ik een van Nederlands meest bekende fotografen en een van mijn persoonlijke favorieten kort onder de loep: Anton Corbijn (www.corbijn.co.uk). Fotograaf maar daarnaast ook filmmaker, regisseur en grafisch ontwerper. Anton Corbijn is geboren in 1955 als zoon van een dominee in het Zuidhollandse Strijen, maar tegenwoordig heeft hij nationale en internationale bekendheid en reist hij in hoog tempo over de wereld om beroemdheden te fotograferen. Veel grote artiesten en musici heeft hij voor zijn lens gehad zoals Clint Eastwood, Johnny Depp, Mick Jager en Kate Moss. Daarnaast is hij bekend geworden als hoffotograaf van de Ierse rockband U2. Ik verbaas me er dan ook nog steeds over dat hij daarom twee jaar geleden, uitgerekend in het piepkleine KUK-museum in het Duitse stadje Monschau exposeerde. Verscholen midden in de Eifel en ver weg van alle massa maar voor mij dicht bij huis en reden om zijn werk eens in het echt te bewonderen.

Litho-look toevoegen aan foto’s
De kleine, intieme expositie in het KUK-museum omvatte zo’n 30 portretten. Portretten die Corbijn maakte in de periode 1980-2002. Wat is nu zo kenmerkend aan de stijl van Anton Corbijn? Dat zijn eigenlijk zijn rauwe, contrastrijke zwart-wit portretten. Portretten met een sterke emotie en indringende blikken. Anton Corbijn fotografeert hiervoor nog steeds vooral analoog met zijn Hasselblad camera maar bewerkt tegenwoordig zijn ingescande negatieven ook digitaal. Naast traditionele zwart-wit foto’s maakt hij gebruik van zogenaamde lithodruk. Dit is een gespecialiseerde vorm van zwart-wit fotografie die gekenmerkt wordt door de wat bruinachtige tinten, de donkere schaduwen en de heldere lichten. Meestal met een beetje korrelige structuur. Het schijnt een tijdrovend en duur proces te zijn waarbij veel papier en chemicaliën verspild worden voordat je het kunstje pas onder de knie hebt. Zelf heb ik geen ervaring met deze analoge druktechniek. Maar gelukkig heb je voor deze techniek geen donkere kamer meer nodig. In Photoshop kun je ook een litho-look toevoegen aan je foto’s. Op internet vind je na wat zoeken ongetwijfeld meerdere tutorials die deze bewerking stap voor stap uitleggen. Aan de hand van een voorbeeld leg ik je hier mijn versie uit. Enige ervaring met Photoshop komt dan wel van pas. De drie elementen in mijn lithobewerking zijn: een hoog zwart-wit contrast, een warme kleurtoon en het toevoegen van een korrel. Let op, de opgegeven waarden in deze bewerking zijn uitgangswaarden. Iedere foto is echter weer anders, experimenteer er dus mee totdat je zelf een goed resultaat hebt.

Stap 1. Zwart-wit conversie & Contrast verhogen
De eerste stap is het verwijderen van de kleur uit je foto. Maak hiervoor een nieuwe aanpassingslaag en kies voor zwart-wit conversie. Met de schuifjes speel je totdat je een mooie zwart-wit afbeelding hebt. Maak daarna een nieuwe aanpassingslaag Curves en trek een S-curve voor een hoog contrast. Zet markeringspunten op 53-80, 100-100 en 213-169 (output en input).

Stap 2. Kleurtoon toevoegen
De tweede stap is het toevoegen van de kleurtoon aan je foto. Maak hiervoor opnieuw een aanpassingslaag Curves en zet de overvloeimodus op Kleur. De standaardinstelling is RGB. Kies nu het kanaal Red en trek een curve met markeringspunten op 63-63, 128-130 en 190-230. Doe dit nogmaals voor het kanaal Green met markeringspunten op 63-63, 128-128 en 172-190. De kracht en de dekking van de kleur pas je vervolgens eventueel nog aan door de dekking van de laag te verlagen.

Stap 3. Korrel toevoegen
Tenslotte voeg je nog korrel toe aan je foto met een nieuwe laag. Houd de ALT-toets ingedrukt en kies New Layer en markeer het vakje Fill with overlay neutral colour (50% grey). Kies Filter-Noise-Ad Noise, Gaussian Noise en markeer het vakje Monochromatic. Vul een waarde in tussen 30 en 50. Om de korrel te verzachten kies je Filter-Blur-Gaussian Blur en en een waarde van ongeveer 0,8. Tenslotte dubbelklik je op de laag waarna de layer style opent. Om de korrel zoals in een echte lithodruk te beperken tot de schaduwpartijen schuif je de witte balk Underlying layer naar links tot waarde 210. Houd de ALT-toets ingedrukt en sleep daarna de linkerhelft van deze balk verder naar links tot waarde 140. De schuifbalk splits zich nu. Hierdoor ontstaat een zachtere overgang tussen de gebieden met en zonder korrel.

De digitale lithobewerking is nu klaar. Voeg alleen nog de lagen samen tot één laag met Layer-Flaten Image. Als laatste crop je de foto en pas je daarbij de beeldverhouding aan naar het typische formaat van een analoge middenformaatcamera (6 x4,5) zoals de Hasselblad die Anton Corbijn gebruikt.

Dit is een blog die ik heb geschreven voor het fotomagazine ZOOM.nl
http://zoom.nl/artikel/cursussen/22219-fotograferen-als-corbijn.html .


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s