Binnenkort op vakantie? Travel light!

Het is zomer, de vakantie staat weer voor de deur. Even er tussenuit. Op weg naar het buitenland of naar een leuke plek in Nederland. In ieder geval een andere omgeving met nieuwe indrukken die zorgen voor inspiratie. De zomerperiode is dan ook een periode waarin ik meer foto’s maak dan normaal. Maar elk jaar sta ik weer voor hetzelfde dilemma: wat neem ik allemaal mee in mijn fototas?

“Nee he, niet nog een foto!”
Dit jaar ga ik naar Italië. Opnieuw naar de Toscane, nu echter niet meer naar de kust maar naar de Chiantistreek. De Toscane is een geweldige plek voor fotografen met weidse landschappen waarin de bekende cipressen het beeld bepalen, met een mooie kust en het zonnige eiland Elba, middeleeuwse dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan maar ook met mooie steden zoals Pisa, Florence en Siena die dit jaar op mijn programma staan. Maar…fanatiek fotograferen op vakantie is leuk als je alleen bent of met iemand op reis bent die ook met het fotografievirus is besmet. De combinatie fotograferen en op reis gaan met gezin en jonge kinderen die het liefst in het zwembad liggen, is verre van ideaal. Herken je de situatie dat je bezig bent om je objectief te wisselen, zorgvuldig je compositie bepaalt, de belichting meet, het diafragma instelt en voordat je de ontspanknop hebt ingedrukt, hoor je al een geïrriteerde stem achter je die roept: “Ben je nog niet klaar?” of “Nee hé, niet nog een foto!”. Snel en gehaast maak je een foto en vervolgens ren je achter je gezin aan dat niet langer op je heeft gewacht en al is doorgelopen. Toch wil ik thuiskomen met vakantiefoto’s die het niveau van een fotokiekje overstijgen. Maar ik wil ook vakantiestress voorkomen. Ik heb dit jaar daarom besloten om met een compacte uitrusting op reis te gaan.

Travel light
Wat is voor mij compact? Mijn Canon 50D, een camera die al wat jaartjes meegaat en slechts één objectief. Ik kies voor mijn lichtsterk Tamron 17-50 mm objectief. Een allround zoomobjectief dat met een maximaal diafragma van f2.8 voor een mooie scherptediepte zorgt en handig is in situaties met minder licht. En tenslotte een iPhone, voor snelle en spontane foto’s. Ik beperk me hiermee enigzins, ja dat klopt. Maar op deze manier kom ik straks van een ontspannen vakantie thuis, met een verrassend reisverhaal dat ik vertel met het tonen van enkele mooie foto’s afgewisseld met aparte plaatjes die ik met de Hipstamatic-app heb gemaakt. Mijn fotobagage is gemakkelijk en snel. Een uitkomst dit jaar in de drukke Toscaanse steden die ik ga bezoeken. Geen gedoe met objectieven wisselen in de drukte en niet sjouwen door een warme stad met een zware fototas die altijd in de weg hangt. Zo krijg ik voldoende tijd en ruimte om die paar mooie foto’s toch te maken en de overige gezinsleden hoeven niet ongeduldig op iedere straathoek op mij te wachten. En bovenal zorgt het ook voor meer vakantieplezier!

Hoe ziet jouw fototas deze vakantie uit?

Dit is mijn eerste blog die ik heb geschreven voor het fotomagazine ZOOM.nl Het originele artikel vind je terug op de website van ZOOM.nl: http://zoom.nl/artikel/camera-s/22095-wat-zit-er-in-jouw-fototas.html

Geef een reactie

