Doping in wielrennen is alweer vergeten.

De afgelopen maanden kon je er niet omheen. Lance Armstrong bekende voor de Amerikaanse televisie dat hij voor zijn 7 overwinningen in de Tour de France doping nodig had. Hij was niet de eerste wielrenner die toegaf uit de pot met verboden middelen te hebben gesnoept maar wel de meest bekende. Meer wielrenners volgden daarna met een bekentenis waaronder Michael Bogaard. Had je het afgelopen winter over wielrennen dan had je het over dopinggebruik in het peloton. De wedstrijden zelf telden even niet meer.

Na Milaan-San Remo start in maart traditioneel het wielrenseizoen met de Belgische klassiekers. Waren de dopingverhalen alweer vergeten of hadden de Belgische fans na alle negatieve publiciteit hun rug gekeerd naar het wielrennen? Wat ik verwachtte kwam uit. Belgen zijn nog altijd een volk dat wielergek is en haar nationale helden zoals Tom Boonen op een voetstuk plaatsen. Dopingverhalen of niet, massaal werden de koersen zoals Omroep van het Nieuwsblad en de Ronde van Vlaanderen weer bezocht. Nu telde alleen nog maar weer de koers.

Onze eigen klassieker, de Amstel Gold Race werd op 13 april gereden. Een wedstrijd die ik als wielrenliefhebber al jaren van dichtbij meemaak. Niet voor de televisie maar erbij zijn op een van de Limburgse heuvels (lees hiervoor ook mijn andere blog). Was de Nederlandse fan net zoals de Belgen, de dopingverhalen ook alweer vergeten? Het antwoord hierop is JA! Op de Gulpenerberg en Cauberg was er ook dit jaar weer geen plek vrij en werden de renners als vanouds omhoog geschreeuwd. Ook voor de nuchtere Nederlandse fan tellen nu ook alleen nog maar de wielerwedstrijden en de uitslagen. En dat is typisch voor een sport: zodra er weer de spanning van de wedstrijden is, wordt alle negatieve publiciteit erom heen weer even snel vergeten. Ook door mij….

2 gedachtes over “Doping in wielrennen is alweer vergeten.

    1. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Dopinggebruik zal nog steeds aanwezig zijn in het peloton alhoewel er wel een andere stroming zichtbaar is. Dit wil ik ook niet ter discussie stellen. In mijn artikel wil ik uitsluitend aangeven dat negatieve publiciteit rondom een sport weer snel overwaait en door de fans vergeten wordt zodra de spanning van de wedstrijden weer begint.

Geef een reactie

