Vive le Tour!

Voor de meeste Nederlanders is Visé een grauwe industriestad net over de grens bij Maastricht, op weg naar het zuiden. De snelweg loopt tussen de stad en de Maas door en geeft nog niet het warme gevoel van de Route du Soleil. Het verbaast me dan eigenlijk ook dat hier op 2 juli de start van de 2e etappe van de Tour de France plaatsvindt. Maar zo dicht bij huis maak ik er wel dankbaar gebruik van.

Voor één dag is er kleur en dynamiek in deze grauwe stad. Ik had me al een voorstelling gemaakt hoe deze ochtend uit zou gaan zien: slenterend op Place Reine Astrid waar de tourkaravaan zich had verzameld, tussen de renners door en genieten van het dure materiaal dat in orde werd gemaakt door de mecaniciens. En van dichtbij foto’s maken! Ik zou een fotoreportage maken die het beeld van het Tourcircus weergaf en had hiervoor speciaal mijn groothoeklens meegenomen. Maar ik kwam bedrogen uit, hoe naïef kon ik ook zijn. Dit was immers geen gewone wielerwedstrijd maar de Tour de France, het grootste wielerspektakel ter wereld.

Massa volk was op deze maandagochtend naar Visé gekomen met hetzelfde idee. Zo dicht mogelijk bij de wielrenners en de volgkaravaan komen. Rijen dik stonden de mensen langs de straten in de stad. Weg dromen! Maar juist de combinatie van deze gezellige hectiek, enthousiaste wielerliefhebbers en de bourgondische levensstijl van onze zuiderburen (het bier werd al vroeg rijkelijk getapt en de geur van versgebakken warme wafels hing in de straat) zorgden die ochtend toch voor een heerlijke sfeer.

Tussen de mensenmassa wist ik een plek op een ‘tweede’ rij te vinden om zo toch nog een glimp van mijn Tourhelden op te vangen. Tegenover het ‘Tour-dorp’ waar het juist niet druk is maar waar je zonder polsbandje niet kunt komen. Niet de ideale plek om te fotograferen en al helemaal niet om een fotoreportage te maken. Maar daar had ik me al snel bij neergelegd. Direct na de start van de etappe was het feest snel afgelopen. Ook dat is de Tour…. Het circus werd afgebroken en verplaatst naar een volgende etappeplaats waar de volgende dag het circus weer opnieuw begint.  Dit gaat zo drie weken lang, elke dag door. En Visé, dat werd ’s middags weer de stad die het altijd is geweest: een grijze en grauwe industriestad langs de Route du Soleil. Zo’n 200 kilometer verderop in Tournai wint de Britse wereldkampioen Marc Cavendish de massasprint en de etappe.

Om een ‘documentair gevoel’ te geven aan mijn foto’s heb ik gefotografeerd met een groothoeklens en open diafragma. Op die manier komt ook de omgeving nadrukkelijk en scherp in beeld. De zwart/wit omzetting is een bewuste keuze en zorgt voor een rustiger beeld. Ik heb de originele foto en de zwart/wit bewerking naast elkaar gezet om het verschil duidelijk te maken. Ben benieuwd welke versie jij beter vindt.

Klik op de foto’s voor een groter beeld.

Een gedachte over “Vive le Tour!

  1. Wisselend. De foto’s met de groene en de gele trui vind ik in kleur het mooiste en de overige vind ik zwart/wit het mooiste. Reden: de truien zijn belangrijk in de tour, mooi te laten zien dat je ze goed te pakken hebt. Bij de overige foto’s komt de wielrenner beter tot zijn recht in zwart/wit. Is in kleur de omgeving te nadrukkelijk aanwezig. Vooral bij de rode auto. Overigens leuk verhaal. Gr. Luc

Geef een reactie

