Aapjes kijken

Ben je wel eens in een dierentuin geweest? Dat heb je dan waarschijnlijk gedaan om grote, wilde dieren eens in het echt te kunnen zien. Als een verre safari reis er niet in zit is de zoo inderdaad een prima plek om deze dieren van heel dichtbij te bekijken.

Als klein kind werd ik vroeger al door mijn ouders meegenomen naar de dierentuin van Wassenaar. Ook het safaripark in het Duitse plaatsje Tuddern, waar je met de auto tussen de wilde dieren kon doorrijden, heb ik vaker met mijn ouders bezocht. Twee parken die echter al jaren geleden zijn gesloten. Mijn eerste echte grote dierentuin was de Zoo in Antwerpen. Een statige en klassieke dierentuin in het centrum van de stad. Een dierentuin die ook een grote indruk op me heeft gemaakt. Maar als ik er nu, jaren later aan terug denk, zie ik grote dieren verveeld in kleine, betonnen hokken met tralies ervoor zitten. Van die indruk van toen is nu weing meer overgebleven.

Dat het ook anders kan bewijzen Burgers Zoo en Gaia Zoo. Twee mooie parken waar dieren ruimte hebben en zoveel mogelijk in hun natuurlijke omgeving verblijven. Onlangs heb ik met mijn gezin het laatste park bezocht; ná sluitingstijd. Het is dan rustiger in het park maar sommige dieren zitten al in hun nachtverblijf en die kun je helaas dan niet meer zien. De kinderen natuurlijk helemaal onder de indruk van de leeuwen, giraffen en neushoorns. Dat waren ook de dieren die ik van dichtbij met mijn camera wilde vastleggen. Niet echt unieke foto’s maar ach ja, grote mensen blijven soms net kleine kinderen. Als ik die grote wilde dieren in het echt zie, ben ik weer net zoveel onder de indruk als vroeger toen ik zelf als kind met mijn ouders naar de dierentuin ging.

Klik op de foto’s om deze te vergroten.

Geef een reactie

