German fashion week

De German fashion week, die bestaat niet. Tenminste niet dat ik weet. Maar ik vond deze titel wel toepasselijk bij de foto die ik in de Medienhafen in Düsseldorf heb gemaakt.

De Medienhafen in Düsseldorf is ultrahip en een genot voor het oog. Deze moderne wijk is een groot contrast met de Altstad van Düsseldorf. Vroeger lag in deze wijk de oude haven en dit gebied is nu volledig gerenoveerd. Grote mediabedrijven hebben zich in deze moderne haven gevestigd en beschikken allen over filialen die uitblinken in hun vorm van moderne architectuur.

Eind maart ben ik met een aantal leden van onze fotoclub naar deze wijk in Düsseldorf gegaan. Ik wilde echter deze keer  niet zozeer een waarheidsgetrouwe weergave maken van deze gebouwen, maar een serie maken in een eigen en donkerdere stijl en ook meer zoeken naar de details in de gebouwen. Het was die dag koud en bewolkt weer met ‘vlak’ licht. De wolken functioneren dan als een grote softbox en zorgen voor difuus licht, licht met weinig contrast.  Jammer, geen ideaal licht voor architectuurfotografie.

Maar ’s Avonds als het donker wordt en de verlichting aan gaat, verandert de omgeving . Er komt dan opeens kleur in het beeld. Deze avondopnames heb ik als HDR bewerkt. Normaal gesproken maak je dan een serie van zo’n 3 opnames: een onderbelichte opname, een correct belichte opname en een overbelichte opname. Die drie opnames voeg je dan samen en bewerk je met aparte software tot een kleurrijk beeld met veel contrast. Maar deze keer heb ik in Lightroom 4 de foto’s  met een speciale preset bewerkt en zo de HDR opname uit één foto gemaakt.

Ondanks de niet ideale omstandigheden ben ik uiteindelijk toch ik niet ontevreden over de resultaten.

Geef een reactie

