Dearphotograph

Dearphotograph. Ik had er nog nooit van gehoord. Totdat ik de website www.dearphotograph.com zag. Toen kwam het ‘ja natuurlijk-moment’. Wat is het dan vraag je je af.

Het idee is simpel: Ga met een oude foto terug naar de plek waar deze is gemaakt en maak op deze plek, met de foto in je hand, een nieuwe foto. Het resultaat is een oude foto die als één puzzlestuk past in de nieuwe foto. Voor deze opdracht voor de fotoclub heb ik eerst de dozen met oude foto’s bij mijn ouders thuis doorgespit. Uiteindelijk vond ik drie familiefoto’s die zo’n 40 jaar geleden bij mijn opa en oma in de tuin zijn gemaakt. Nostalgie! Op een van de weinige zonnige dagen tot nu toe dit jaar heb ik bij mijn oma afgesproken om een kopje koffie te drinken en de foto’s in de tuin te maken. Eigenlijk is er al die tijd niet zo gek veel veranderd. Er is flink gesnoeid en er zijn enkele bomen weg maar dat is het dan ook wel.

Wat eerst een eenvoudige opdracht leek, bleek toch wel wat lastiger te zijn: zorgvuldig je statief postioneren, je standpunt en de zon in de gaten houden, juiste brandpunt kiezen en de sluiertijd in de gaten houden omdat je de oude foto met een ‘trillende’ hand vóór je lichaam houdt. Omdat ik de nieuwe foto dezelfde oude uitstraling wilde geven als het origineel, ben ik daarna nog aan de slag gegaan met Photoshop. Klik op de foto’s voor een groter beeld. Ben benieuwd wat je van het resultaat vindt.

Geef een reactie

